De Sparta Ion Gl is een degelijke fiets. Na jaren plezier heeft de fiets vaak nog niets geleden. Ooit zijn de elektrische onderdelen niet meer verkrijgbaar of zeer duur. Een andere overweging om geen nieuwe elektrisch onderdelen van Sparta te plaatsen kan zijn dat de andere onderdelen al oud zijn. Je zou bijvoorbeeld een nieuwe batterij plaatsen en daarna gaat de motor kapot. Tevens heeft u bij het plaatsen van een nieuw elektrisch systeem 2 jaar garantie.
Andere voorbeelden van Sparta fiets die elektrisch gemaakt zijn met een EFOS OMBOUWSET:
-
Sparta entree in een lage stapfiets
-
Sparta Bullet
De oplossing om toch betaalbaar elektrisch te fietsen met de Sparta Ion Gl is, alle elektrisch onderdelen vervangen door met een ombouwset. Een ombouwset elektrisch fiets betaat uit een batterij motor en elektronica. Deze set kan u zelf plaatsen of laten doen door een van onze
fietsenmakers bij u in de buurt. Als u de ombouwset elektrische fiets zelf wil plaatsen kan u meer informatie vinden bij de
handleidingen of bij de
veel gestelde vragen.
De Sparta Ion is verkocht met voorwielmotor en achterwiel motor. Het meest handig is een ombouwset nemen met de motor op dezelfde plaats De ombouwset elektrische fiets kan u bestellen via de webwinkel van EBIKE EFOS.
Ombouwset met een voorwiel motor Sparta Ion GL
Ombouwset met achterwiel motor Sparta Ion GL
Specifieke eigenschappen van de Sparta Ion Gl:
Type remmen:
Veel Sparta Ion GL hebben velg remmen. Bij de keuze van een ombouwset kan u bij een velgrem kiezen voor een v-brake/ schijf rem motor. Er zijn ook sparta's gemaakt met een trommelrem zie hieronder. Voor Sparta fietsen met een trommelrem dient u een Achterwielmotor met roller-brake aansluiting te plaatsen. In de webwinkel wordt dit een Baboe achterwiel motor genoemd. De trommelrem kan je niet overplaatsen op een rollebrake rem. Daarom dient u een rollerbrake remplaat aan te schaffen bij een trommelrem motor.
Type batterij:
De accu van de Sparta Ion GL is gechipt. Dat betekent dat hij een communicatie signaal verwacht van de chip in de motor. Er kan dus geen vreemde batterij op de motor gezet worden. Dus een van de onderdelen blijven gebruiken is lastig en zeer arbeidsintensief. De motor blijven gebruiken, door
3 fase van het ION systeem door te verbinden kan. Hiervoor moet je wel erg handig zijn. De Sparta Ion GL heeft de batterij vaak in de schuine buis. De wat oudere batterijen hebben ook een zeer lage accu capaciteit van 24volt 10ampere = 240Wh dit geeft 25-50km actieradius. Bij een ombouwset kan u kiezen voor een accu met een capaciteit van 36v17a= 630Wh. Dit geeft een actieradius tot wel 150km. Dus bij de ombouw van een Sparta Ion Gl wordt de accu op de bagage drager geplaaatst vooral omdat de Sparta een soort banaan vorm heeft. Dit maakt het wat moeilijk om een frame accu te bevestigen. De oude accu wordt altijd verwijderd uit de fiets omdat het loos gewicht is. De bagagedrager zit vaak vast aan het spat bord. Als je bij het monteren van een andere bagage drager voor de accu kan het zijn dat spatbord-trengel/houder voor het spatbord bestellen bij bijvoorbeeld hollandshop.
Specifieke eigenschappen van de Sparta Ion Gl:
Spatbordhouder

Trommelrem op Sparta Ion motor:

Ombouwset met achterwiel rollerbrake voor fiet met rommelremmen

Het Ion-steem is van de Acell Group en is geplaatst op de merken, Sparta, Koga en Batavus. Veel mensen hebben de vraag: Kan ik een accu van EBIKE EFOS rechstreeks op een een Sparta ion aansluiten. Dit lukt helaas niet. Vanaf de accu loopt een signaaldraad, plus en en min draad in de motor naar de controller in de motor. Deze controller zorgt dat de 3 motor draden de fase stroom krijgen. De signaaldraad dient ervoor om de accu te herkennen. Plaats je een vreemde accu op de fiets dan doet de motor het niet. Als je erg handig bent kan je de motor fase naar buiten brengen. Daarna Kan je door een controllerset zonder Hall een een accu pakket te plaatsen de motor toch gebruiken. Zie de video hoe de motor van een Ion-systeem de drie motor fase aansluiten/ hergberuiken ION motor/ accu aansluiten op Sparta ion motor:
https://www.youtube.com/watch?v=jJpnUUAHnxI&ab_channel=GeertDijstelbloem