TranzX is een merk ebike-systeem, wat op veel elektrische fietsen is gebruikt. Het TranzX ebike systeem is het complete elektrische gedeelte op een fiets bestaande uit een accu motor en display met regelapparatuur. Het TranzX ebike systeem is onder andere gebruikt op de merken Norta, Sparta, Lapierre, Victoria, Hercules, Oxford enz.
Het komt voor dat reparatie onderdelen niet meer leverbaar zijn of dat reparatie onderdelen orgineel duur zijn.
Voor alle elektrische fiets voorwielmotor systemen waar onderdelen niet leverbaar meer zijn heeft EBIKE EFOS vervang onderdelen.
TranzX display kapot
EBIKE EFOS verkoopt geen Tranzx displays. Tranzx heeft een canbus systeem. Hierop kunnen geen vreemde onderdelen op aangesloten worden. Dus als je display kapot is, kan je niet enkel de display vervangen. Je moet altijd een complete controllerset kopen. Onze display werkt alleen met onze controller maar past op iedere gewone accu.
Heb ik een gewone accu of een accu met CANBUS -comminicatie?
Vaak heeft de TranzX accu ook Canbus communicatie. Dit betekent dat als je geen originele display/controller erop heb dat de accu geen stroom geeft. Hij moet een signaal van de display terug krijgen anders geeft hij geen stroom.
Hoe weet ik of ik een Canbus accu heb?
- Vraag bij de fietsenmaker of het Canbus is. De leverancier van het des betreffende fietsmerk.
- Je kan het vaak zien. Als er maar 2 draden een plus en een min naar de accu lopen vanaf de controller dan is het een gewone accu. Lopen er meerdere draden naar de accu dan is het vaak Canbus.
- Testen door de accu aansluiten op een gewone accu tester bij een fietsen maker.
Hoe kan ik de bestaande CANBUS accu toch gebruiken?
Als de accu goed/nieuw is kan je een andere printplaat in de accu laten plaatsen bij een accu-revisie-bedrijf. Bijvoorbeeld bij EBIKE ONLINE accu revisie Je moet dan om een Niet canbus BMS / UART BMS vragen. Zo’n UART BMS vervangen kost ongeveer 100 euro.
Daarna kan onze controller set wel op de accu en motor geplaatst worden. De goedkoopste controllerset kost 100 euro. Deze reparatie van vanaf 200,- is een stuk goedkoper dan een nieuwe fiets
Zodra je de
batterij moet vervangen moet je ook de
controller set (display en besturingkasje) vervangen. Het TranzX systeem is zo gemaakt dat de batterij en de controllerset bij elkaar horen. Het systeem werkt niet zonder onderlinge communicatie van het Can-bus systeem.
De
motor werkt zonder comminicatie met de accu en controllerset. Deze is altijd te vervangen.
Samenvattend CAN-BUS systeem onderdelen vervangen:
- Motor kan je altijd vervangen als de controller niet in de motor zit. Sparta-Batavus-Koga-Motoren hebben de
controller in de motor. Soms moet je kabel verbinding aan passen. Onzer motor heeft 9-pinnen aan de motor kabel. Zie ook
Stella-motor-reparatie voor meer informatie
Andere onderdelen plaatsen kan alleen op een niet CAN-BUS accu
- Als de display kapot is moet je complete controllerset plaatsen. Dit kan alleen op een niet CAN-BUS accu.
- Hoe weet ik of ik een CAN-BUS accu heb?
Navragen bij de fietsenmaker of laten testen door te ontladen met een simpele accutester. Een CAN-BUS accu dan geeft geen stroom.
Wat is het reparatie alternatief als je een CANBUS accu hebt en de controller niet in de motor zit?
- Indien de motor goed is maar de accu slecht is: Een accu+ houder + lader en controllerset aanschaffen via EBIKE EFOS en aansluiten op huidige motor.
- De fiets is goed maar het complete elektrisch systeem is slecht: een complete ombouwset aanschaffen.
- Is de display kapot en een motor waarbij de controller niet in de motor zit, en je hebt een CAN-BUS accu die goed is: een ander printplaat/BMS (niet canbus) in de accu laten zetten en daarna een controllerset bestellen